گلی از گلشن دانش

علمی- اعتقادی

گلی از گلشن دانش

علمی- اعتقادی

گزارش اجمالی از شخصیت شلایر ماخر

 

 

گزارشی اجمالی از شخصیت شلایر ماخر

فردریک دانیل ارنست شلایر ماخر فرزند یک کشیش ارتشی در سیلزیای شمالی بود هردوپدربزرگ او روحانی مسیحی بودند وپدراوکه دارای اعتقادات محکم پاک دینی بود اورابه دانشکده الهیات موراوی ها فرستاد تا اعتقادات او تقویت شود و پدر به او توصیه کرد که آثار کانت را بخواند تا بتواند به لیبرالها جواب بدهد اما او بعد از مطالعه ی آثار کانت نتایج دیگری بدست آورد حتی علیه اعتقادات دینی خود عکس العمل نشان داد

شلایرماخربعد ازمدتی به عنوان عضو یک گروه بسیار معروف از نویسندگان و شاعران رمانتیک پذیرفته شد. این این گروه به مخالفت با عقاید عقل گرایانه پیروان روشنگری برخاست و بر نقش تخیل ، تصور و احساس تاکید نمود.

دراین دوره کتاب معروف خود درباره دین " سخنرانی ها برای سخره گران تربیت شده " را چاپ کرد.

شلایر ماخر طرفدارجنبش پارسایی گرایی بود به عنوان واعظ کلیسای اصلاح شده در فرقه مکاشفه باوران ،که شدیدا پارسایی گرا بودند فعالیت داشت

درسن چهارده سالگی بعد از اینکه مادرش دار فانی را وداع گفت و پدرش دوباره ازدواج کرد در ابتدا سرپرستی وی در مدرسه ای شبانه روزی در نیسکی نزدیک شهر گورلیتس آلمان به فرقه " برادران " سپرده شد سپس در سن هفده سالگی در مدرسه علوم دینی " باربی " که خیلی مقرراتی و نزدیک شهربندری ماکدبورک بود به فراگیری الهیات پرداخت . در اینجا دین امری قلبی بود که بر شور و شعف رستگاری بیشتر تاکید می کرد تا احساس پشیمانی و توبه ...

شلایرماخر در آن زمان به اقتضای محیط پارسایانه ،بیهوده به دنبال یافتن احساسات ماورای طبیعی و گفتگوی صمیمی با عیسی بود .

اما کم کم به کتابهای ممنوعه مانند درامدی بر ما بعد الطبیعه اثر کانت رغبت پیدا کرد و نتیجه این رغبت این شد که دنیا را نه با چشم پارسایی گرایانه بلکه با چشم نهضت روشنگری عقل گرا می نگریست.

در سال 1796با رفتن به برلین در سن بیست و هشت سالگی منصبی به او دادند به عنوان کشیش بیمارستان که باعث حرکت جدید سرنوشت سازی در زندگی شلایر ماخر شد چراکه به او ویژگی هایی را بخشیدند که بعدا وی را چهره ای متمایز ساخت

در این دوره او با جنبش پارسایی گرایی و عقل گرایی وداع گفته بود ولی با این حال میراث هردو را حفظ می کرد.

شلایر ماخر در برلین یکی از معروفترین متفکران کشور خود شد .نقش عمده ای در تاسیس دانشگاه برلین داشت و بعد از آن هم دانشگاه الهیات زیر تسلط او قرار گرفت .

مجموعه آثار او سی جلد است که حدود یک سوم آن موعظه ، یک سوم آن الهیات و یک سوم آن فلسفه است که بعد از وفاتش به زبان آلمانی انتشار یافت.

ازمهمترین کتابهایش " ایمان مسیحی " است که برداشت جدید شلایر ماخر از مسیحیت است.

نظرات 1 + ارسال نظر
آسمان شنبه 13 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 01:32 ق.ظ

سلام خداقوت، عالی شده درپناه خدا موفق باشی


برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد