زندگى بشر بر اساس بهرهگیرى از وسائل و اسباب طبیعى استوار است که هر یک آثار ویژه خود را دارند. همه ما هنگام تشنگى آب مىنوشیم، و هنگام گرسنگى غذا مىخوریم چه، رفع نیاز توسط وسائل طبیعى، به شرط آنکه براى آنها «استقلال در تاثیر» قائل نشویم، عین توحید است. قرآن یادآور مىشود که: ذوالقرنین در ساختن سد از مردم درخواست کمک کرد: (فاعینونی بقوة جعل و بینهم ردما) (کهف / 95): با قدرت خویش مرا یارى کنید تا میان شما و آنان (یاجوج و ماجوج) سدى بر پا سازم.
کسانى که شرک را به معنى «تعلق و توسل به غیر خدا» تفسیر مىکنند، حرفشان تنها در صورتى صحیح است که ما براى ابزار و وسائط موجود، «اصالت و استقلال» قائل شویم، و گرنه چنانچه آنها را وسایلى بدانیم که، به مشیت و اذن الهى، ما را به نتیجه مى رسانند از مسیر توحید خارج نشدهایم، و اصولا زندگى بشر از روز نخست بر این اساس، یعنى استفاده از وسائل و وسائط موجود، استوار بوده و پیشرفت علم و صنعت نیز در همین راستا صورت گرفته و مىگیرد.
ظاهرا توسل به اسباب طبیعى مورد بحث نیستسخن درباره اسباب غیر طبیعى است که بشر جز از طریق وحى راهى به شناخت آنها ندارد. هر گاه در کتاب و سنت چیزى به عنوان وسیله معرفى شده باشد، تمسک به آن همان حکمى را دارد که در توسل به امور طبیعى جارى است. بنابراین، ما زمانى مىتوانیم با انگیزه دینى به اسباب غیر طبیعى تمسک جوییم، که دو مطلب ملحوظ نظر قرار گیرد:
1 . از طریق کتاب و سنت، وسیله بودن آن چیز براى نیل به مقاصد دنیوى یا اخروى ثابتشود;
2 - براى اسباب و وسائل، هیچ گونه اصالت و استقلالى قائل نشده و تاثیر آنها را منوط به اذن و مشیت الهى بدانیم.
قرآن کریم، ما را به بهره گرفتن از وسائل معنوى دعوت کرده مىفرماید: (یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه الوسیلة و جاهدوا فی سبیله لعلکم تفلحون) (مائده / 35): اى افراد با ایمان خود را از خشم و سخط الهى واپایید، و براى تقرب به او وسیلهاى جستجو کنید، و در راه وى جهاد کنید، باشد که رستگار شوید.
باید توجه نمود که وسیله به معناى تقرب نیست، بلکه چیزى است که مایه تقرب به خدا مىگردد و یکى از طرق آن، جهاد در راه خداست که در آیه ذکر شدهاست و در عین حال مىتواند، چیزهاى دیگرى نیز وسیله تقرب باشد.
در اصل گذشته ثابتشد که توسل به اسباب طبیعى و غیر طبیعى (به شرط اینکه، رنگ استقلال در تاثیر به خود نگیرند) عین توحید است. شکى نیست که انجام واجبات و مستحبات، همچون نماز و روزه و زکات و جهاد و غیره در راه خدا، همگى وسایل معنوىیى هستند که انسان را به سر منزل مقصود، که همان تقرب به خداوند است مىرسانند. انسان در پرتو این اعمال، حقیقت بندگى را مىیابد و در نتیجه به خدا نزدیک مىشود. ولى باید توجه نمود که وسایل غیر طبیعى، منحصر به انجام امور عبادى نیست.